Je kind trainen in de omgang met honden

Trainen van een kind? Jazeker! Heel belangrijk bij het contact met een hond.

Deze keer wil ik het met je hebben over hoe je nu het beste je (klein)kind  op kunt halen van bijv. school of vanuit een sport, bijv. een voetbalveld. Samen met je hond.

Eigenlijk gaat het over die situaties waar er drukte is én waarin jouw (klein)kind de hond weer voor het eerst na een tijdje ziet.

Nog niet altijd gelijk een perfecte match,

Ik wil dat doen omdat ik deze week op het schoolplein mijn oppaskinderen op haalde en naast mij stond een moeder met een labrador. Op zich luisterde die labrador hartstikke goed. Hij werd wel wat ongedurig toen de schoolbel ging. De moeder gaf commando’s en daar luisterde de hond eigenlijk hartstikke goed naar.

En daarom is het zo belangrijk om je kind ook te trainen in de omgang met je hond, want je hond kan wellicht heel goed luisteren, maar als je kind dat iets minder doet omdat wij ze dan niet leren, dan heb je natuurlijk nog geen match.

Deze week stond ik dus op het schoolplein, naast de moeder met de labrador en haar kind, haar zoontje, komt uit school lopen. En duikt bovenop de hond. Ik hoor de moeder nog zeggen:

‘Hè Sven doe dat nou niet, doe iets rustiger.’

Maar Sven is dolenthousiast en blij en hij luistert niet. De moeder denkt, nou joh laat maar zitten.

Maar wat er vervolgens gebeurde is, Sven wil de riem uit de hand van zijn moeder pakken want hij wil zijn eigen hondenriem vasthouden. En de moeder zegt:

‘Nee Sven, dat kan niet, het is echt nog veel te druk hier.’

En Sven zet het een beetje op een mopperen en op een jammeren en die zegt:

‘Ik wil de riem vasthouden want het is mijn hond en ik mag nooit iets!’

Nou ja ouders kunnen dan een beetje in verlegenheid raken en die moeder zei:

 ‘Nou vooruit, toe dan maar.’

Maar wat er vervolgens gebeurde was dat Sven per ongeluk de riem liet schieten en de hond, die loopt weg. En Sven uit volle borst, gilde over het schoolplein: ‘Pak de hond, pak hem!’

En binnen no time was er een groepje kinderen achter de hond aan het aanrennen. En ze grepen naar de kop van de hond en de staart, eigenlijk waar ze hem maar te pakken konden krijgen. De hond schrok natuurlijk enorm en die rende alleen maar verder weg.

De moeder ertussen door, op haar hakken. Uiteindelijk de hond te pakken gekregen. Moeder boos op Sven maar ook zeker op de hond. Terwijl die het eigenlijk hartstikke goed deed.

Samenwerken met je kind om tot die match te komen

En dan sta ik erbij en kijk ik ernaar en ik denk, hè dat had gewoon anders gekund.

En had op twee manieren anders gekund, namelijk:

  • Als het mijn hond en mijn kind waren geweest had ik als eerste een hele andere plek gekozen op het schoolplein. Op een of ander manier gaan hondeneigenaren vaak in de drukte staan, in de loop van de schooldeuren of naast een klimrek. Of bedenk maar een andere drukke plek op het schoolplein. Dat zijn dus vaak hele onrustige plekken voor de hond.

Denk er ook over na op een schoolplein, of bij de scouting of een voetbalveld dat kleine kinderen vaak precies de ooghoogte hebben van jouw hond en de kinderen jouw hond aankijken. Dat is voor een hond vaak bedreigend.

Dus kijk morgen of volgende week eens rond op het schoolplein of bij het voetbalveld; wat is nou een ideale plek om op je kind te wachten?

  • Het tweede ding dat ik zou doen, en dan hebben we het over het trainen van je kinderen in de omgang met je hond. Is dat je voorafgaand een plannetje gaat maken met je kind.

Je legt uit van: ‘joh wat er vorige week op het schoolplein gebeurde, dat willen we niet meer. Dat was niet fijn voor jou en niet fijn voor de hond. Hoe zullen we het anders gaan doen?’

En het allerbelangrijkste van dit gesprekje is dat je jouw kind open vagen stelt. En open vragen zijn de vragen zoals:

‘Hoe zou jij willen dat het gaat?’

‘Wat wil je dat de hond doet?’

‘Wie mag jou helpen?’

En als ik je één ding mee wil geven, dat is het wel het volgende:

De vragen die jij stelt zijn veel belangrijker dan het antwoord dat het kind geeft.

Het maakt niet zo heel er veel uit welk antwoord het kind geeft. Het gaat er vooral om dat het kind zichzelf gehoord voelt, dat hij het idee heeft van

‘Hé mijn inbreng, daar doet mijn mama of mijn papa iets mee.’

En natuurlijk als jij aan jouw kind vraagt: ‘Hoe wil jij nu dat het loopt?

En jouw kind zegt: ‘Nou als ik uit school kom dan wil ik dat de hond mee op het klimrek gaat.’

Ja dan weet je, dan is het aan jou de schone taak om die verwachting van jouw kind een beetje realistisch bij te sturen 😉.

Maar nogmaals, de vraag en de aandacht die je jouw (klein)kind schenkt hierin om samen een plannetje te maken hoe het beter kan gaan is vele malen belangrijker dan het echte antwoord van jouw kind.

En natuurlijk, een kind van 3 of een kind van 4 jaar zal je veel meer moeten helpen om een antwoord te bedenken dan een kind van 7, maar een tip is wel, als je jouw vraag stelt, hou daarna even voor 6 of soms voor 10 seconden je mond 🤫.

Geef het kind daarmee de gelegenheid om jouw vraag binnen te laten komen.

Toch nog even een derde advies wat ik wil geven is dat als bij iedere ontmoeting tussen hond en kind, maar zeker ook als een kind op school is geweest of een paar uur is weggeweest en hij ziet zijn hond weer voor de eerste keer…

Dat je aan een kind uitlegt dat er een begin, een midden en een einde aan de ontmoeting zit.

Als je iedere keer dezelfde stapjes doorloopt weet het kind feilloos wat je van hem verwacht en je zult merken dat jouw kind veel beter met jou gaat samenwerken.

Dus probeer zo’n ontmoeting in scènes op te delen… een begin, een midden en een einde.

Nou dit waren mijn adviezen:

  • Kies de juiste plaats op het schoolplein
  • Maak met je kind een plannetje
  • Zorg voor een duidelijke structuur in ieder hond-kind moment

Ik kan er nog veel meer over vertellen, dat ga ik niet nu doen 😉. Vooralsnog,  ga met het kind in gesprek, heb plezier en onthoud…als je een vraag stelt, hou daarna heel eventjes je mond dicht.

Succes!

Dierbare groetjes

Cindy

*

Hieronder vind je nog een aantal manieren waarop we je verder kunnen helpen. Kijk maar eens of er iets voor je bij zit.

Wist je al dat sinds kort ons nieuwste E-book Vriendjes voor het leven gratis te downloaden is op onze website.

Download het HIER.

**

Én…we zijn onlangs gestart met ons nieuwste programma, Hondenkind 👶🏼 🐕  👧.

Dit programma is een hands on, hapklaar online programma waarmee je alledaagse problemen tussen hond en kind voorkomt.

Én als er al wat kleine probleempjes zijn ontstaan hoe je deze kunt oplossen. Alles staat stap voor stap uitgelegd én je kunt ook nog eens wekelijks je vraag aan me stellen. Hoeft niet, mag wel, als je ergens mee worstelt, helpen we je verder.

Neem HIER  eens een kijkje en bekijk zeker wat video’s.

***

Lees je deze blog als hondenprofessional?

Sluit dan eens aan bij ons gratis Kind & Hond webinar: Knettergoed communiceren met kinderen ‘

Via dit unieke webinar onthul ik exact wat je dient te weten en te kunnen om succesvol te praten met een kind.  Je ontvangt  mijn 25 beste tips & technieken in het praten met kinderen en hun (groot)ouders.

Schrijf je HIER  even in!