KINDEREN: EEN ONDERSCHATTE KENNISBRON

Heb je je ooit afgevraagd of je een kind wel eens onderschat of overschat? Laat me je vertellen over mijn ervaring met twee geweldige meiden, Mila van 5 en haar zusje van 3. Ze hebben geen hond in hun eigen gezin, maar wat ze te zeggen hebben over wat het betekent wanneer een hond gromt, zal je verbazen. Bekijk hier het gesprekje.

 

Gesprekjes op Maat

Ik ben gaan nadenken over waarom we soms vergeten te vragen wat kinderen zelf al weten, wat ze kunnen.  Natuurlijk hebben we als volwassene meer levenservaring en als professional meer kennis.

Maar wat als we voortaan altijd vóórdat we een kind iets gaan leren, onderzoeken wat het kind al kan en weet?

Het moet zo motiverend zijn voor een kind om een vraag te krijgen en daarop een op maat gemaakt antwoord te ontvangen. Dus, een gesprekje op maat.

Waarom doen we dat niet standaard?

Terug naar mijn Nieuwsgierigheidsstand

Ik betrapte mezelf erop dat ik soms mijn prioriteiten niet duidelijk had, het kind niet op de agenda had gezet, of onzeker werd van een ouder die toekeek. Dan werd het tijd om even op de rem te trappen, terug naar de basis te gaan, af te stemmen op mijn ‘nieuwsgierigheidsstand’.

Het mooie is dat als ik aansluit bij het kind, zij mij kunnen ontroeren, verrassen en ze mij versteld doen staan. Maar zij me ook informeren op een manier die ik nooit zelf had kunnen bedenken. Kinderen zeggen namelijk soms dingen waarvan je denkt, rode vlag 🚩, maar dat is waardevol, want dat opent de deur voor interventie.

De essentie van mijn gesprekken: Eenvoud, Nieuwsgierigheid, en het kind in de schijnwerpers

Wat ik doe, is eigenlijk niet zo ingewikkeld; het is zelfs behoorlijk eenvoudig. Maar zoals met alles geldt, hoe meer je oefent, hoe beter je wordt 😉.

De basis begint met mijn mindset: het draait niet om mij in een gesprek met een kind, zoals ik eerder besprak in mijn artikel “Kinderen in het Middelpunt”.

Veel professionals hebben de neiging te denken dat ze grappig of origineel moeten zijn in hun interactie met kinderen. Maar ik ben van mening dat dit niet noodzakelijk is. Het gaat niet om humor of extravagantie; het draait om het focussen op het kind, vergelijkbaar met hoe je dat doet bij honden.

  1. Zoals eerder genoemd, plaats ik het kind in het middelpunt.
  2. Mijn vragen zijn een mix van open en gesloten vragen, aangepast aan het cognitieve niveau van het kind.
  3. Het kind ontvangt mijn volledige aandacht; ik luister met volle overgave.
  4. Ik geef complimentjes, zoals te zien is wanneer het meisje glundert en straalt (00:29) én je kunt het van haar gezichtje aflezen wanneer ze om een complimentje vraagt en ik vergeet er 1 te geven.(00:57)
  5. Regelmatig vat ik samen, waarbij ik zoveel mogelijk de expliciete woorden van het kind gebruik.

Op een gegeven moment gebruikte Mila het woord ‘irriteren’. Dat werd het woord voor die sessie voor mij. Niet vervelen, niet klieren, maar irriteren. Zo gemakkelijk, want het kind zegt het gewoon voor, en ik hoef het alleen maar te herhalen.

Hoor je hoe haar jongere zusje dat ook letterlijk doet?

De kern van mijn gesprek is oprechte nieuwsgierigheid met afwisselende gesprekstechnieken.

Praktisch aan de slag: creëer je eigen materiaal:

Mijn advies: Creëer je eigen materiaal. Overweeg om een gesprekje met een kind op te nemen, uiteraard met de vereiste toestemming van zowel het kind als de ouder. Je kunt ervoor kiezen om een audio-opname te maken of zelfs een video.

Door het kind in de schijnwerpers te zetten en het gesprek op te nemen, ontstaan er diverse mogelijkheden. Je kunt samen het gesprek terugkijken en vragen aan wie ze dit willen laten zien. Het kind kan wellicht besluiten er een spreekbeurt van te maken voor school, het aan vriendinnen te tonen, aan ouders, grootouders, enzovoort.

Het kind als ambassadeur

Op een natuurlijke wijze wordt het kind een ambassadeur, en zo wordt voorlichting opschaalbaar, waarbij het kind de leiding neemt. Hierdoor kan de boodschap mogelijk terechtkomen bij mensen die je anders nooit zou hebben bereikt. Magische dingen kunnen daardoor gebeuren.

Verder, omdat je toestemming hebt gevraagd en gekregen, kun je dit materiaal gebruiken bij de opbouw van je hybride programma.

Gebruik het Domino-effect en bouw iets moois

Jouw klanten hebben dan de mogelijkheid om de video te bekijken en vervolgens vragen te beantwoorden. Bovendien kun je hen aanmoedigen om zelf een soortgelijk gesprekje te voeren met hun kind of kleinkind. Of nog leuker, om samen met hun (klein)kind de video te bekijken en er samen over te praten.

De diverse opties doen denken aan het omgooien van een dominosteentje, waarbij één actie een reeks boeiende werkvormen met zich meebrengt.

In onze Impact programma’s leren we deelnemers hoe ze hun diensten zo kunnen structureren dat er een mooie balans is tussen persoonlijk contact en de mogelijkheid om te leren en te groeien via video’s, audio’s, quizzen, enzovoort.

Deze aanpak voorkomt dat je steeds weer dezelfde informatie persoonlijk moet uitleggen. Als je jezelf betrapt op het herhalen van dezelfde uitleg, is dit een indicatie om dat in een andere vorm te gieten. En als je denkt dat dit niet mogelijk is vanwege de aard van je dienst, denk ik dat het wel kan.

In de afgelopen jaren heb ik bijna tientallen professionals geholpen bij de ontwikkeling van hun hybride systeem, zelfs als ze aanvankelijk dachten dat het niet mogelijk was, variërend van hondenmasseurs tot angstbegeleiders.

Lees hier wat Nicole van het Impact programma vond:

 

Alles is mogelijk als jij de eerste bent die gelooft dat het kan!

Zoals je al merkt, deel ik adviezen en kennis over hoe inhoudelijk te werken met honden in gezinnen met (klein)kinderen, maar ook hoe je dit letterlijk kunt omzetten naar jouw bedrijf.

Want wat heb je aan kennis als je het niet verkocht krijgt?

Dan wordt werken met honden in gezinnen met kinderen een leuke maar weinig winstgevende hobby.

Wat ik vooral wil zeggen is, ga het gesprek aan met een kind, en werk slim met het gebruik het domino-effect en bouw iets moois op.

Meer Ontdekken? Webinar en Persoonlijk Gesprek:

Check ons webinar “Knettergoed Communiceren met Kinderen.” Of neem contact op voor een gesprek en ontdek de wereld van hondenprofessionals die met passie en winst werken!

 

Dierbare groet,

Cindy