Hoe begeleid je een kind die een hond een schop gaf, naar het meest wenselijke resultaat?

“Hoe jonger het kind, hoe onhandiger ik me voel”.

Dat zei Simone, gedragstherapeut en geïnteresseerd in mijn programma voor professionals.

Zij is niet de enige die zich onhandig voelt met jonge kinderen. Het valt me op dat veel professionals (zowel instructeurs als gedragstherapeuten) zich onzeker voelen in de begeleiding van kinderen in de leeftijd van 0-7 jaar.

Heb jij dat nou ook?

Dat je niet goed weet wat je van een jong kind kunt verwachten of hoe je het beste met een kind in gesprek kunt gaan?

Jij wilt als hondenprofessional toch ook bijtincidenten voorkomen? Zorg er daarom voor dat je jouw kinderkennis vergroot en niet alleen je hondenkennis.

Wil je jouw kinderkennis toetsen?

Lees dan de onderstaande casus en beantwoord de vraag:

“Het is zaterdagochtend, een cursist komt naar je toe en zegt tegen je: Gisteren zag ik mijn zoon Tom van 5 jaar onze hond een schop geven.  Ik was echt geschokt, dat heeft hij echt niet van ons. Ik heb hem natuurlijk direct gezegd dat hij dit nooit, nooit meer mag doen. Maar je kent hem en je weet dat hij soms moeite heeft om zich te uiten.  Zou jij met hem willen praten?”

Hoe pak jij het aan?

Het gesprekje met Tom ga je aan.

Weet je dan wat je beter NIET kunt doen?

Hoor jij welke informatie van moeder nu precies belangrijk is voor jouw

gesprekje met hem?

Wat je beter NIET kunt doen…

Veel professionals zullen vanuit bezorgdheid het gesprek starten met de boodschap:

“Tom, je moeder heeft me verteld dat je jouw hond een schop hebt gegeven. Dat mag je echt niet doen, je doet de hond daarmee pijn en hij kan boos worden en dan bijt hij je misschien. Snap je dat?”

Ik begrijp de bezorgdheid van deze professional en ik voel de intentie om voor het kind en de hond te zorgen.

Maar welke vraag gaat Tom nu precies helpen zodat hij begrijpt dat hij zijn gedrag moet veranderen?

Stel hem precies de goede vraag, zodat hij zelf beslist het anders te doen, zonder dat iemand anders hem een advies geeft of een verbod doet.

Een kind zal met een dergelijk advies/verbod in de weerstand schieten, dicht klappen of een sociaal wenselijk antwoord geven (waarbij het leereffect vaak 0% is).

En de kans dat Tom nog eens de hond schopt is door dit gesprekje niet afgenomen.

Stel de WAT IS ER GEBEURD? vraag…

Hoe vergroot je nu de kans dat Tom zelf beslist dat hij de hond niet meer zal schoppen?

Ik gebruik vaak de ‘WAT IS ER GEBEURD ?’ vraag.

Kinderen vertellen makkelijker WAT er is gebeurd en wat ze hebben gedaan i.p.v. waarom ze iets hebben gedaan.

Ik zou aan hem dus vragen: “Tom, wat is er gisteren gebeurd tussen jou en je hond?”

Met name bij kinderen die zich soms wat moeilijk uiten werkt deze vraag goed. En weet je nog dat dit precies de belangrijke informatie is die zijn moeder over Tom gaf? Tom is zo’n jongen die soms moeite heeft om zich te uiten. 

Let maar eens op wanneer je eigen kinderen of kinderen die je kent vertellen over een ruzie op school.  

Veelal zul je ze horen zeggen: ‘Hij is begonnen en toen gebeurde er dit en toen deed ik dit,  waarna ze vervolgens stap voor stap vertellen hoe het is gegaan.

Totdat de hele gebeurtenis is verteld (en jij veel beter door kunt vragen).

En dan vergroot je de kans dat Tom door jouw gesprekje zelf beslist om de hond niet meer te schoppen.  

Meer leren over honden en kinderen? In mijn programma voor hondenprofessionals kan dat:

In mijn programma ontvang je enorm veel specialistische kennis over de relatie tussen hond en kind zodat je echt een verdieping aanbrengt in je vakgebied.

Wanneer je nu nieuwsgierig bent naar wat je leert en hoe dit in zijn werk gaat, plan dan vrijblijvend een telefonisch gesprek met me in.

Ik bied mijn programma aan in een kleine groep en ik vind persoonlijk contact enorm belangrijk.

Om echt te kunnen beoordelen of mijn programma bij je past en of je er maximaal profijt van kunt hebben, maak ik graag tijd voor jou voor een vrijblijvend gesprek.

Door je hieronder aan te melden voor een gesprek kan ik makkelijk met je in contact komen. Ik stuur je dan een link naar mijn online agenda. Zo kun je zelf een tijdstip uitkiezen wat goed uitkomt.

Ik start in maart 2018.

Dierbare groet

Cindy

Wil je nog meer weten en mogelijk het hond-kind programma volgen wat start in maart 2018? Vraag dan een gesprek aan met Cindy, de expert op dit gebied.

Voornaam
E-mailadres
Ik meld me aan voor een gesprek
Ik meld me aan voor de blog