Laat kinderen mee helpen door bruto/ netto tijd toe te passen

Als kind heb ik jarenlang om een pup gezeurd. Tranen met tuiten heb ik gehuild toen mijn buurmeisje wel een Page Puppy kreeg en ik niet. Wat ik mijn ouders ook beloofde, ze gingen niet overstag. Ik zie mezelf nog als 9-jarige huilend op mijn bed liggen.

Toch zijn er veel ouders die wél zwichten voor de puppywens van hun kinderen. Maar hoe voorkom dat de pup wordt gesmoord door de kinderen? Dat ze hun beloftes niet altijd nakomen, het zijn tenslotte kinderen, die plechtig beloven alles voor hun puppy te doen en dat zelfs op papier zetten: zelfs als het regent zullen ze het hondje uitlaten.

En wanneer de pup dan eindelijk komt, storten de kinderen zich er letterlijk bovenop; een klein hondje is het einde. Kinderen willen zorgen voor de pup, ze zien hoe de ouders ermee omgaan.

Volgens opvoedkundige dr. Deborah Gilboa kunnen kinderen vanaf 18 maanden al een handje helpen, ook bij verzorgen van de pup. Ook ik vind dat belangrijk, want het zijn geweldige sociale ervaringen voor de pup. Maar doe dit goed doordacht.

Hondenprofessionals vinden het frustrerend dat ouders hun kinderen te weinig grenzen aangeven in de omgang met de pup (of de oudere hond). De hond moet het allemaal maar oké vinden.

Wat er dan regelmatig gebeurt, is dat de hondenprofessional de rol van de ouder op zich neemt en het kind eens duidelijk uitlegt wat precies de bedoeling is. Dat is goed bedoeld, maar komt zelden goed over. Vanuit de ouderrol kom je lijnrecht tegenover het kind te staan en is de kans groot op weerstand.

Kind en pup moeten de kans krijgen om te leren. Dat is succesvoller door samen te werken i.p.v. boven óf tegenover het kind te gaan staan. Ik heb daar een manier voor bedacht die voor mij prima werkt, namelijk door het concept bruto-netto tijd toe te passen.

Ik verklap later wat ik hiermee precies bedoel en hoe je dit toepast, maar eerst even dit.

Weet jij waar kinderen graag in mee willen helpen? Pas als je dat weet, kun je je daar op voorbereiden en begrijp je ook waarom een kind doet wat het doet.

De vier categorieën waarin bijna alle kinderen mee willen helpen zijn:

  • de opvoeding, bijv. eten geven;
  • het trainen, bijv. laten zitten of zijn naam héél vaak te roepen;
  • de verzorging, bijv. borstelen;
  • activiteiten zoals wandelen, bijv. vasthouden van de riem.

Door deze categorieën te (her)kennen én er naar te vragen bij ouders en kinderen, kun je erop anticiperen in je begeleiding. Vraag ouders wat de kinderen graag doen met de pup. Welke taakjes hebben ze en in welke categorie horen ze thuis.

Bruto-netto tijd. Hoe pas je dat toe?

Een tijdje terug was ik bij een gezin in Zevenbergen. Drie heerlijke kinderen en een Toller pup met felblauwe oogjes. Het jongste meisje Lisa, 3 jaar oud, wilde de pup Moos borstelen. Op zo’n moment pas ik het concept bruto-netto tijd toe.

Nettotijd = de tijd dat er direct contact is tussen het kind en de hond. Ze zijn actief met elkaar bezig.
Brutotijd = de tijd dat een kind indirect met de hond bezig is. De hond heeft dan de vrijheid om te gaan waar hij wil.

  1. Ik bevestig Lisa’s vraag. Maar ik neem haar mee naar een ander hoekje in de kamer. Daardoor vergroot ik de afstand van Lisa tot de pup (en daarmee ook mijn kans om de situatie te beïnvloeden).
  2. Ik babbel wat en ik bedenk allerlei dingen die indirect te maken hebben met het borstelen van de pup. Voorwaarde is dat deze allemaal zonder de pup gedaan kunnen worden zodat de pup niet belast wordt (netto tijd), maar het kind wel bezig is (bruto tijd).
  3. Vervolgens doe ik die dingen echt samen met Lisa, zodat daar het plezier voor het kind in zit.

Zo deed ik alsof de borstel kwijt was en ik vroeg haar mee te gaan zoeken (bruto tijd). Ondertussen babbelden we wat over de pup (bruto tijd), maakten we grapjes en de minuten tikten weg.

Toen we de borstel vonden zei ik: ’Oh…de borstel is wel heel vies, die gaan we eerst wassen”. Geef een kind water en zeep en je hebt feest. (bruto tijd). Tenslotte vroeg ik haar het lekkerste brokje uit te zoeken voor als we klaar waren met borstelen (bruto tijd). Ik kreeg natuurlijk een heel verhaal over welk brokje de pup Moos het lekkerst vindt.

Ondertussen waren we ruim 15 minuten bezig en Moos lag in zijn bench te kijken. Dat was een prima socialisatie moment.

Toen we eindelijk zo ver waren om de pup te borstelen, mocht ze eerst oefenen op mij (brutotijd), toen op zichzelf (bruto tijd), toen op papa (bruto tijd). Moos lag nog steeds te kijken en te leren.

Daarna mocht Lisa drie keer met de borstel over Moos’ rug gaan (netto tijd) en dan het brokje verstoppen (bruto tijd). Zo waren een tijdje bezig waarin de aanraking en belasting van de pup (netto tijd) minimaal was.

De netto tijd: aanraken/ bezig zijn met de pup, werd geminimaliseerd en de bruto tijd: al het indirecte contact, was maximaal. Win-Win situatie voor iedereen.

Met deze aanpak was Lisa heel blij en de pup had een geweldige sociale ervaring. De moeder van Lisa wist vanaf die middag vaker bruto-netto tijd in te zetten waardoor ze veel minder hoefde te mopperen.

Bruto tijd = indirect bezig zijn met de hond.
Netto tijd = direct bezig zijn met de hond.

Als je dit opneemt in je werk met kinderen, zal veel veranderen, want dan hoef je niet 47 verschillende oefeningen te bedenken of een bolderkar met spullen mee te sjouwen.

Je zult merken dat je ineens alternatieven bedenkt, waar je voorheen ‘Nee, dat mag niet’ zou zeggen.

Heb veel plezier,

Dierbare Groet,

Cindy

******

Hieronder vind je nog 3 manieren waarop ik je verder kan helpen. Kijk maar eens of er iets voor je bij zit.

1. Binnenkort geef ik speciaal voor de hondenprofessional mijn gratis kind-hond webinar: ‘ Knettergoed communiceren met kinderen ‘

Via dit webinar zal ik EXACT onthullen wat je dient te weten en te kunnen om succesvol met kinderen te praten. Zodat een kind met je samenwerkt in de training van de hond. Je ontvangt in dit webinar mijn 25 beste tips & technieken in het praten met kinderen.
Schrijf je hieronder even in.

https://dierbareontmoetingen.nl/hondenprofessional/webinars/

2. Wil je geïnformeerd blijven over de nieuwste ontwikkelingen in het werken met kinderen en het online ondernemen binnen de hondenbranche én daarmee je studiepunten behalen? Kom dan naar de Kind-Hond-Manifestatie Online. Klik hieronder voor meer info:

www.dierbareontmoetingen.nl/kind-hond-manifestatie

3.We krijgen veel vragen rondom het werken met kinderen én over hoe je je bedrijf kunt opbouwen. Wanneer je nu niet goed weet hoe te starten of over je carrière wil sparren, dan nodig ik je van harte uit voor een gratis telefonisch spar-gesprek
In dit gesprek neem ik 3 waardevolle punten met je door zodat je een 1ste stap kunt zetten. Kijk even hieronder:

https://dierbareontmoetingen.nl/hondenprofessional/spar-gesprek/