Problemen tussen de hond en kleinkinderen, hoe voorkom je die

Zondagmiddag. De keukendeur vliegt open en de kleinkinderen denderen binnen. De hond van opa en oma schrikt wakker en wordt bedolven onder de knuffels van de kindjes. Vervolgens zijn opa en oma aan de beurt en ontvangen een dikke pakkerd. Opa kietelt zijn kleinkinderen tot ze gillend en spartelend op de grond liggen. De hond springt blaff end op en neer. De ouders van de kinderen lopen nu ook binnen. De hond krijgt een stevige aai over zijn kop. Het is een lekker druk maar gezellig zooitje.

Snoep en koek verschijnen op tafel. De hond krijgt ‘stiekem’ iets lekkers. Opa en oma komen ogen en oren tekort om dit op te merken. Wat een heerlijke middag! We verlangen ernaar en zeker nu in deze coronatijd. Maar wat als het er net even anders aan toe gaat? Het worden vreselijke zondagmiddagen als:

  • de Ridgeback het voetje van de pasgeboren baby te hard in de bek neemt bij het allereerste bezoekje aan opa en oma
  • de eenjarige Rottweiler steeds opspringt tegen de kleindochter
  • de oudere Cocker Spaniël de kleinzoon in het achterhoofd bijt

Daadkracht ontbreekt

Bovenstaande voorbeelden zijn echt gebeurde situaties die bij ons zijn gemeld. In 40% van alle meldingen die in 2020 bij Dierbare Ontmoetingen binnenkwamen, was het de grootouder die contact met ons opnam. Hoe kan het toch dat er zo vaak problemen ontstaan tussen de hond en de kleinkinderen? Eerst is het belangrijk om te kijken wat er nu eigenlijk gebeurt op zo ’n typische zondagmiddag. En vooral te kijken naar wat er niet gebeurt. Alle drukte, gezelligheid en beweging in huis betekent voor de hond het wegvallen van voorspelbaarheid en structuur. Her en der worden de kinderen gewaarschuwd met opmerkingen zoals ‘niet doen, even stoppen’ en ‘niet naar de hond toe’. Maar vaak ontbreekt het aan echte daadkracht. Daarnaast wil je als grootouder jezelf ook niet te veel bemoeien met de opvoeding van de kinderen. Want wat vinden de (schoon)kinderen daarvan? En denk eens aan al dat lekkers in die vettige kinderhandjes. Kruimels op hun snoet, chocolade aan de handjes terwijl ze rondkruipen op de grond. Het gelach, het gestoei. Het zijn misschien wekelijkse maar geen dagelijkse situaties voor de hond van opa en oma. Laat staan voor de hond die überhaupt geen echte socialisatie op kinderen heeft gehad. En dat is toch iets wat regelmatig voorkomt.

Kinderen eruit, hond erin

Veel eigenaren beginnen (opnieuw) aan een hond wanneer de kinderen de deur uit zijn. Zo zijn er de eerste jaren in het leven van deze hond geen (klein)kinderen om aan te wennen. Dat kan betekenen dat de hond onvoldoende gesocialiseerd wordt in het contact met kinderen. Combineer dat met het wegvallen van structuur en voorspelbaarheid en je hebt een verhoogde risicosituatie. Als je het zo bekijkt is het volkomen logisch dat er met grote regelmaat problemen zijn tussen de kleinkinderen en de hond. En als eigenarener dan zelf niet uitkomen, dan kom jij in beeld. Wat kun jij als hondenprofessional betekenen?

Drie starttips

Als eerste stel je jezelf de vraag of je hier iets mee wilt. ‘Wil ik deze grootouders helpen?’ Als het antwoord ‘ja’ is, bekijk dan hoe groot deze doelgroep is. Houd een klein onderzoekje naar hoeveel opa’s en oma’s je in je klantenbestand hebt. Is dat meer dan 25%? En wil je iets voor hen betekenen? Ik geef je drie tips om mee te starten.

1. Ga in gesprek

Praat met je klanten, deel feiten en cijfers en ontdek waar hun nood ligt. Ga ervan uit dat je dit gesprek meer dan eens mag voeren. Er rust een behoorlijk taboe op agressie tussen kind en hond. Maak het de normaalste zaak van de wereld om het hier over te hebben.

2. Ontwikkel een specifiek aanbod

Creëer iets specifiek voor opa’s en oma’s. Of voor kleinkinderen en grootouders. Hierin zijn praktische tips en theoretische achtergronden belangrijk. Nóg belangrijker is dat je stilstaat bij de positie die veel grootouders innemen. Geen enkele oma of opa wil namelijk de zeur zijn als de kleinkinderen komen. En je behoort je als grootouder niet te veel te bemoeien met de opvoeding. Bedenk dat iedereen de leukste opa en oma wil zijn. Dat kan ertoe leiden dat grootouders te vaak concessies doen op wat de hond nodig heeft.

Wees niet bang om soms op te treden als ‘hulpverlener’. Vaak is het al voldoende wanneer je iemand laat vertellen. Stel goede open vragen waardoor de klant tot een eigen oplossing komt. Je kunt dan denken aan vragen zoals:

  • wat vind je het meest lastig als het gaat om je hond en je kleinkinderen
  • wanneer komt dit het meeste voor
  • wie of wat kan je daarbij helpen
  • welke hulp heb je van mij nodig

3. Voorkom de valkuil van het snelle gesprek

Wees alert op snelle vraagjes van grootouders die tussen neus en lippen door worden gesteld. Hoe graag je ook wilt helpen, trap niet in de valkuil om snel even antwoord te geven. Dit kan levensgevaarlijk zijn. Nodig je klant uit voor een telefonisch screeningsgesprek. Zo kom je in korte tijd te weten wat er precies speelt en kun je een aanbod doen wat het probleem echt oplost.

Wat levert het op?

Je besluit om voor deze doelgroep iets te betekenen. Wat levert je dat op? Ik kan wel tien redenen bedenken waarom het super interessant is om hierin te investeren. De belangrijkste is dat jij als professional kunt voorkomen dat een kind wordt gebeten en een hond geëuthanaseerd. Daarnaast is het prachtig dat jouw klant zich gezien voelt en terecht bij jou kan voor specialistische hulp. Dat komt niet alleen je voldoening ten goede, maar ook je omzet. Ik wens je succes en veel plezier.

Kijk voor meer cijfers over incidenten naar kinderen

Wie is Cindy van Dorst?

Cindy werkte als jeugdhulpverlener met honderden kinderen en hun ouders om ervoor te zorgen dat het weer gezellig werd thuis. Naast dit werk studeerde ze in 2010 af als hondengedragstherapeut.

Ze werd gedragstherapeut met een specialisatie in de relatie tussen hond en kind; een hondengedragstherapeut met ‘Nanny-expertise’. Sinds 2017 biedt zij ook programma’s voor de hondenprofessional waarbij je een volledig kind-hond aanbod ontwikkelt en ontdekt hoe je dit succesvol in de markt zet.

 

Werk je als hondenprofessional?

Hieronder vind je nog 2 manieren waarop ik je verder kan helpen. Kijk maar of er iets voor je bij zit.

 

  1. Wil je geïnformeerd blijven over de nieuwste ontwikkelingen in de hondenbranche én daarmee je studiepunten behalen? Kom dan naar de Kind-Hond-Manifestatie. Klik hier voor meer info en deelname.
    www.dierbareontmoetingen.nl/kind-hond-manifestatie
  2. Kijk hieronder voor onze gratis webinars waarin we onze beste technieken & adviezen met je delen, zowel in het opbouwen van je bedrijf in de hondenbranche als in het knettergoed communiceren met kinderen.

https://dierbareontmoetingen.nl/hondenprofessional/webinars/