DIERBARE-ONTMOETINGEN-blog-8-tips-om-beoordelingen-van-klanten-te-krijgen-blog-image

De DO’s en DON’Ts om eerlijke beoordelingen
van klanten te krijgen.

8 tips om beoordelingen van klanten te krijgen

Beoordelingen zijn het meest geloofwaardig en daardoor het waardevolste bewijs dat een product of bedrijf goed is. Als het goed wordt gedaan kan enthousiaste feedback fungeren als de doorslaggevende factor om de mening van potentiële kopers positief te beïnvloeden. Hoe kun je ervoor zorgen dat je klanten eerlijke en positieve beoordelingen schrijven, die je kunt gebruiken?

Hier volgen enkele adviezen om positieve feedback te genereren.

NIET DOEN

1. Het woord beoordeling gebruiken

Het woord beoordeling zorgt ervoor dat mensen op een stijve en onnatuurlijke manier gaan schrijven. Wanneer een recensie overdreven formeel of gepland klinkt, kan dit ertoe leiden dat potentiële klanten denken dat je beoordelingen nep zijn. Hoe goed bedoeld ook, zo’n beoordeling pakt misschien niet in je voordeel uit.

2. Zonder toestemming beoordelingen gebruiken

Als je feedback ontvangt van klanten op een niet-openbaar platform, maar via een privéplatform zoals e-mail of WhatsApp, vraag dan toestemming om hun mening, hun namen en/of bedrijfsnamen te gebruiken. Sommige producten en diensten zijn voor privégebruik en sommige klanten willen mogelijk niet dat hun naam aan bepaalde producten of diensten wordt gekoppeld. Gebruik initialen of gebruik alleen hun voornaam als ze daarmee akkoord gaan. Als ze echter anoniem willen blijven, vraag dan of je hun tekst helemaal zonder naam mag gebruiken. In sommige gevallen is een eerlijke, anonieme positieve reactie nog steeds beter dan geen reactie.

3. Een pagina met de beoordelingen op je website zetten

Vaak gaan recensies verloren op een pagina op de website. Pagina’s met recensies geven vaak een ‘verborgen positief’ gevoel, dat voor potentiële klanten nep en onbetrouwbaar kan overkomen. Zorg er liever voor dat je beoordelingen worden gekoppeld aan het betreffende product of de verleende diensten. Als het een algemene opmerking met betrekking tot je bedrijf is, dan is je startpagina de meest geschikte plaats om die positieve opmerkingen te plaatsen.

4. Het maken of stimuleren van nepfeedback voor je bedrijf

Maak of stimuleer geen beoordelingen om op sociale media en je website je bedrijf op te hemelen. Ongewoon hoge toename van positieve feedback veroorzaakt argwaan met betrekking tot de authenticiteit. Bovendien blijkt dat sociale media en online platforms bedrijven straffen die dit doen en in sommige gevallen kan dit ertoe leiden dat je pagina wordt afgesloten. Je kunt dit op je website doen, omdat dit een platform is waarvan jij de bezitter bent en productbeoordelingen in dit licht iets anders overkomen.

5. Er vanuit gaan dat al je klanten feedback zullen geven

De meeste mensen voelen zich niet verplicht om een beoordeling achter te laten als ze hun product of dienst al hebben ontvangen. Natuurlijk zeggen ze eerst ja, maar daarna hebben ze het druk met andere zaken en blijkt het toch te veel werk. Wees slim met wat je vraagt, waar je het vraagt en wanneer je het vraagt, om het resultaat te krijgen dat je wilt bereiken. De truc is om het ze zo makkelijk mogelijk te maken.

WEL DOEN

1. De vraag goed stellen

Communiceer met je klanten en stel hen specifieke vragen over je producten en diensten. Stel sturende vragen die ze in hun eigen woorden kunnen beantwoorden. Vragen als: “Vond u onze service prettig en waarom?” Of “Wat vond u het fijnste van werken met ons?” Op deze manier heb je meer kans op een positieve reactie.

2. Beoordelingen gebruiken van openbare platforms op je website

Als er een buitengewoon positieve recensie is geschreven op een sociale media/online platform, kun je er gerust van uitgaan dat de persoon die de tekst heeft geschreven, zich ervan bewust is dat zijn beoordeling voor iedereen zichtbaar is, wat betekent dat deze klant al heeft ingestemd met het openbaar publiceren van zijn mening. Je kunt dit naar je website kopiëren en als je echt waarheidsgetrouw wilt zijn, kun je ‘ontvangen via Facebook’ toevoegen, enzovoort.

3. Het zo gemakkelijk mogelijk maken voor je klanten om hun ervaringen te delen

Neem in elk communicatieplatvorm een beoordelingslink op. Als je om beoordelingen van specifieke online platforms vraagt, zorg dan voor gebruiksvriendelijke, gemakkelijke toegang. Maar doe dit op de juiste plaats – als je op zoek bent naar beoordelingen voor je website, is WhatsApp of e-mail het beste. Gebruik voor Facebook messenger of voeg op zijn minst je paginalink toe in een bericht dat op hun apparaat zou terechtkomen, aangezien de meeste mensen Facebook op hun telefoon gebruiken. Gebruik voor linkedIn LinkedIn-berichten. Voeg voor Google Mijn Bedrijf een link naar je website toe die rechtstreeks naar je Google Mijn Bedrijf-pagina linkt om een beoordeling te geven.

Geschreven door gastblogger Suzan McCreadie van INKFISH digitale marketing

P.s. Hieronder vind je nog enkele manieren waarop we je mogelijk verder kunnen helpen. Kijk maar eens of er voor je tussen zit.
 
* Binnenkort organiseer ik mijn gratis ’23 doorbraken’ Webinar. Hierin deel ik mijn grootste (financiële) fouten, (zodat jij ze niet hoeft te maken), maar ook mijn belangrijkste doorbraken met je. Ook als het aankomt op online werken. Schrijf je nu nog in voor het eerstkomende webinar:
 
* Klik HIER voor ons eerst volgende gratis Webinar.
 
 
* We krijgen veel vragen rondom het werken met kinderen, en over hoe je je bedrijf kunt uitbouwen. Wanneer je nu niet goed weet hoe te starten of je wilt eens over je carrière sparren, dan nodigen we je van harte uit voor een gratis telefonisch SPAR-GESPREK.
In dit gesprek neem ik 3 waardevolle punten met je door zodat je een 1ste stap kunt zetten.