Stop bijten, start met voorlichten

Het gevoel van dwingende noodzaak kan ons enorm helpen om bijten van honden naar kinderen te voorkomen.

De afgelopen jaren hebben we veel informatie gedeeld over hoe we bijtincidenten kunnen voorkomen. De media geeft er ook steeds meer aandacht aan.

Maar hoe breng je dat op een goede manier over op je klanten? Hoe laat je hen de urgentie ervan in zien.

In deze blog geef ik je een paar technieken hoe je dit in kunt zetten in het contact met je klanten.

Ik ben ervan overtuigd dat door het delen van informatie over bijtincidenten bij kinderen, veel meer eigenaren in ons land zijn die anders met hun hond en kind omgaan, dan in landen waar minder informatie voorhanden is.

Maar kennis alleen is niet voldoende. We mogen dat bewustzijn verhogen met elkaar totdat iedereen de stellige overtuiging heeft dat risico’s nemen met hond en kind schadelijk is voor hun geluk, en voor ons welzijn als maatschappij.

Het maakt niet uit wat voor gedrag je wilt veranderen het maakt niet uit op welk bepaald doel of welke handeling je inspanningen zijn gericht, je moet altijd beginnen met het ontwikkelen van een krachtige bereidheid of wens om het te willen doen. De urgentie ervan in te zien.

Je dient eerst enorm enthousiast te worden. En hierbij is een gevoel van urgentie een bepalende factor. Dit gevoel van dwingende noodzaak kan je enorm helpen bij het oplossen van problemen.

Toen de ernstige gevolgen van Aids bekend werden, ontstond er onder mensen bijv. ook een gevoel van urgentie, een heleboel mensen voelden zich genoodzaakt hun seksuele gedrag te veranderen. Ik denk dat dit gevoel van ernst en toewijding vaak vanzelf komt zodra je de juiste informatie krijgt.

Het gevoel van urgentie kan dus een cruciale rol spelen bij het tot stand brengen van veranderingen. Het kan ons geweldig veel energie geven om onze doelen na te streven.

Als we belangrijke doelen willen bereiken, moeten we ons eerst bewust zijn van de noodzaak daarvan, zoals in het geval met het vreselijke incident met de baby Robin waarbij het kindje overleed nadat de Duitse Herdershond van opa en oma had gebeten.

Actualiteiten

Helaas missen we vaak dat gevoel van noodzaak en daarom kan een actualiteit in de media juist helpen in je voorlichting en begeleiding.

Maar dan komt de vraag…doe je er iets mee of juist niet. Dit soort leed is juist wat we met elkaar willen veranderen en voorkomen maar hoe doe je dat op een passende manier?

Dit puzzelt ons ook regelmatig en het is de vraag of er een sluitend antwoord is, omdat iedereen zijn eigen mening en gevoel hierover heeft en mag hebben. In die zin doe je het nooit goed.

Wacht je te lang dan is het niet meer actueel en is iedereen terug in zijn dagelijkse modus waardoor het onderwerp niet meer raakt of pakt, waardoor bijtincidenten blijven voorvallen.

Doe je het te snel dan kan het lijken of winst uit andermans leed je drijfveer is, en alle meningen daartussenin.

Kun je mensen voldoende raken om er echt iets mee te doen zonder ook maar 1 persoon te kwetsen? En als je er alleen iets mee mag doen tot de pijn over is wanneer is dat dan? Na een dag of een week? Een maand? Een half jaar? En dan is het volgende bijtincident weer gebeurd…

Zorgvuldig beslissen

Wij kiezen ervoor om het steeds zorgvuldig af te wegen per keer omdat het zich niet laat sturen. We voelen en praten er over en maken een afgewogen besluit. Wat dient onze missie het best en hoe maken we impact en breken we een lans voor honden en kinderen?

Deze keer kiezen we ervoor om er wel iets mee te doen en deze quote sterkt ons: “als je niemand wilt kwetsen zal je moeten zwijgen.”

Mocht je besluiten een actueel incident in te zetten in je voorlichting en training dan deel hieronder een paar technieken met je.

Deze gebruik ik zelf in het werken met ouders (maar ook met kinderen) wanneer ik een gevoelig onderwerp wil bespreken.

Indirecte Communicatie

Ik maak regelmatig gebruik van indirecte communicatie wanneer ik een gevoelig onderwerp wil bespreken. Hieronder geef ik enkel concrete tips.

1. Tijdens een training neem je een actueel incident als aanleiding om het onderwerp bespreekbaar te maken. Je vertelt daarover zonder direct op hun eigen hond of kind te focussen.
Dat zou te ‘direct’ kunnen zijn omdat voor veel eigenaren er een taboe heerst op het onderwerp agressie en kinderen.

Wanneer ik hen bijv. zou bevragen op de relatie tussen hun hond en hun eigen kind dan kan het te dichtbij komen.

Dan is de kans op ontkenning, weerstand óf dat een eigenaar in de verdediging schiet groot. Terwijl je juist wil dat iemand zichzelf vragen stelt en onderzoekend is.

Dus ik ga niet het gesprek aan over hun eigen kind en eigen hond.

In de plaats daarvan breng ik het op een indirecte manier en zet ik andermans kinderen en honden in de spotlights.

Hiermee bedoel ik dat ik een waargebeurd verhaal vertel over een andere klant. Uiteraard vraag je op voorhand wel toestemming. Het werkt heel krachtig wanneer je dit mag vertellen en een naam mag noemen.

2. Een andere techniek die ik toepas is het laten zien van een aantal kind-hond foto’s. Duidelijke mooie foto’s waarin kinderen boven, onder, of tegen een hond aan liggen, zitten, hangen.

Of foto’s waarbij een kind iets doet waarbij je een ‘Aaaaahh 😍 of Euhhhh 🧐krijgt.

Je laat je klanten de foto’s zien en vraagt om hun ‘Aaaaahh 😍 of Euhhhh 🧐’.

Vaak gaat er dan al een belletje rinkelen en/of geven ze zelf al aan dat ze ook niet altijd weten wat goed is.

Als dat gebeurt, dan ontstaat er op een natuurlijke manier een vraag van de ouder. Het feit dat er geen relatie is met dat kind en die hond maakt het ‘veiliger’ maar geeft wel herkenning.

Daardoor ontstaat er meer vrijheid en ruimte om te onderzoeken hoe de informatie die je deelt op hun hond en kind van toepassing zou kunnen zijn.

Mocht er geen belletje gaan rinkelen en heeft de klant bij alle foto’s een “Aaah gevoel” dan kun je daar in een 1 op 1 situatie een gesprek over aangaan.

De allerlaatste stap kan dan zijn dat je de brug slaat naar het eigen kind en de eigen hond

Op die manier is er sprake van een opbouw in het gesprek, onderzoek je de manier van denken van de ouder en is de kans dat jouw advies echt aankomt groter.

Laat me even weten of je hier iets mee kunt, zodat ik weet of er meer behoefte is aan dit soort informatie en tips.

Het makkelijkste kun je dit doen door mij een reply te sturen op support@dierbareontmoetingen.nl

Binnenkort geef ik ook speciaal voor jou als hondenprofessional mijn Kind-Hond webinar: ‘ Knettergoed communiceren met kinderen ‘ 

Ik onthul wat je als professional dient te weten én te kunnen om succesvol met kinderen te praten. Je ontvangt in dit webinar mijn 25 beste tips & technieken.

Schrijf je HIER in.

Heel graag tot dan,

Dierbare groet

Cindy

P.S. We krijgen veel vragen rondom het werken met kinderen, en over hoe je je bedrijf kunt uitbouwen. Wanneer je nu niet goed weet hoe te starten of je wilt eens over je carrière sparren, dan nodigen we je van harte uit voor een gratis telefonisch SPAR-GESPREK.
In dit gesprek neem ik 3 waardevolle punten met je door zodat je een 1ste stap kunt zetten.
Klik op: https://dierbareontmoetingen.nl/hondenprofessional/spar-gesprek/