CONNECTIE MET KINDEREN ALS SLEUTEL TOT SUCCES

Kinderen in het Middelpunt: Tips voor Hondenprofessionals

Wil je een (nog) betere connectie maken met (klein)kinderen in je werk als hondenprofessional?

Ontdek waarom dit essentieel is in ons gratis webinar, “Knettergoed Communiceren met Kinderen.”

Overwinnen van Onzekerheden
Misschien voel je je nog wat onzeker rondom kinderen, en dat is helemaal oké. Het belangrijkste is dat je de beslissing maakt of je hierin wilt groeien. En geloof me, het ‘hoe’ volgt vanzelf.

Oprechtheid boven Originaliteit
Veel professionals denken dat ze grappig of origineel moeten zijn in hun interactie met kinderen. Maar ik zeg nee. Het draait niet om humor of extravagantie; het gaat om ontspannen meegaan met de flow, net zoals je dat doet met honden.

Het kind op de eerste plaats
Wat staat ons soms in de weg? Vaak richten we ons alleen op de hond en de ouder, en het kind komt op de tweede (of beter gezegd de derde) plaats.

Of, wanneer het kind wél op de agenda staat, kan onze verborgen agenda de overhand krijgen. We willen specifieke antwoorden krijgen of bepaalde resultaten bereiken, waardoor het contact met het kind niet meer spontaan en oprecht is.

Hoe lossen we dit op? Het begint met de keuze: wil je dat kinderen een essentiële rol spelen in je interacties?

Als het antwoord ja is, dan gaat het kind dat voelen, zelfs als je het een beetje spannend vindt.

Als je antwoord JA is dan besluit je om het kind op de agenda te zetten! Letterlijk en figuurlijk!

Bespreek bij elke stap met je klant dat hun (klein) kind belangrijk is en dat je systemisch werkt.

Stel vragen over het kind, maar vooral AAN het kind en betrek hen vanaf de start in het proces. Zet ze zo op jouw agenda dat je echt voelt dat je hen ziet en hoort.

Hoe doe je dat nu letterlijk? Hier een voorbeeld van een oefening om het kind te betrekken.

Er zijn talloze voorbeelden, maar ik geef je er eentje.

Kindgerichte aanpak vanaf de start!

Stap 1: Zodra de klant contact opneemt, stuur je een e-mail met natuurlijk een aantal vragen over de hond, over de volwassene én over het kind.

Maar nu komt het, de ouder gaat niet namens het kind antwoorden. Je motiveert de ouder om even te kletsen met het kind m.b.v. de vragen die jij hebt gesteld. Zo krijgt het kind vanaf de start, een taak, een rol.

Je kunt dan bijv. enkele (wissel af met open en gesloten vragen) stellen zoals:

  • “Heb je gemerkt dat onze hond …(benoem hier het gedrag/probleem)..”

Sommige kinderen zullen daar volmondig JA op zeggen en bij een ander kan deze vraag het kind aanmoedigen om veranderingen in het gedrag van de hond op te merken. 

  • Wat denk jij dat we als gezin kunnen doen om onze hond te helpen zich beter te voelen?”

Dit is zo krachtig. Want hiermee betrekken ouders het kind bij het zoeken naar oplossingen. Het gezin werkt samen!

  • “Als je onze hond iets zou kunnen vertellen, wat zou dat dan zijn?”

Met deze vraag open je de verbeelding van het kind en kan het informatie opleveren over hoe het kind de relatie met de hond ziet.

  • Wat vind je het leukst om met onze hond te doen, en is er iets dat je zou willen veranderen?”

Dit betrekt het kind bij de positieve aspecten van de hond en biedt ruimte om toch eventuele zorgen te delen.

Leeftijd en Alternatieven:
Je hebt natuurlijk de vrijheid om andere vragen te kiezen die passen bij de specifieke situatie, maar het doel blijft consistent: geef het kind een stem.

Over het algemeen kunnen kinderen vanaf ongeveer 4-5 jaar oud beginnen met begrijpen en reageren op dergelijke vragen. Is het kind jonger? Dan kan met behulp van een handpop, pictogrammen of een tekening maken een heel mooi gesprekje ontstaan. De ouder kan dit het beste inschatten, hij of zij is immer expert over het kind.

Belangrijk is dat je deze rol, deze taak, deze schijnwerpers op het kind blijft richten gedurende alle contactmomenten. Hier draait het niet om originaliteit of humor.

Jouw focus is om het kind in de schijnwerpers te zetten.

Een levensstijl, niet alleen een Methode
Deze oefening is niet alleen een methodiek; het is’ a way of life’ waarin je ook het welzijn van de kind in het middelpunt plaatst. Iedereen staat namelijk op de 1ste plek in onze gezinsdriehoek.

Het is prachtig om te ontdekken wat dit besluit en deze benadering voor een transformerende invloed heeft op jouw werk in het gezin.

Raak je al enthousiast? Het is onze missie om je te inspireren en dus deel ik nóg een werkvorm met je, die je direct kunt gaan toepassen.

Spelenderwijs Kinderen in de Schijnwerpers
Bij de start van elk traject, gebruik ik een ijsbreker om op een speelse manier het kind in de schijnwerpers te zetten. Of ik nu het gezin voor het eerst thuis ontmoet of online, een ijsbreker is geweldig.

Het vermindert spanning, zorgt voor beweging en mentale uitdaging.

Het kan zo simpel zijn als een zoektocht in huis naar spullen die iets zeggen over ieder gezinslid. Het doel is om samen te lachen en de ontmoeting een positieve start te geven.

Hieronder leg ik je uit hoe je dat in kunt zetten:

Na een korte introductie van jezelf en wat je vandaag gaat doen (en tot hoelang je blijft!), leg je uit wat de bedoeling is van je ijsbreker.

Elk gezinslid krijgt een missie: vind iets van een ander gezinslid en bedenk er een grappig verhaaltje bij.

Geef enkele voorbeelden van items die ze kunnen zoeken, zoals de altijd zoekgeraakte bril van papa, de rustgevende koptelefoon van de jongste zoon, de afstandsbediening die de hond al meerdere keren heeft ‘geproefd’ 😉 of het boek dat mama graag wil lezen maar steeds bij in slaap valt.

Zet de timer in op max. 3 minuten zodat het tempo er lekker in blijft.

!Hondenproof Check!

Vraag aan het kind én daarna aan de ouder hoe de hond  vermoedelijk zal reageren op al deze beweging en pas indien nodig de activiteit aan.

Zodra iedereen terug is, nodig je hen uit om hun vondsten te delen. Dit kan leiden tot spontane gesprekken, gelach en het delen van interessante informatie over elk gezinslid.

Vervolgens gebruik je de informatie als springplank om te praten over de hond.

Superleuk, simpel en zo effectief.

En onthoud wat ik in het begin al heb gezegd: “ Je hoeft niet grappig of origineel te zijn, het gaat niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt!

Meer Ontdekken? Meld je Aan voor ons Gratis Webinar: Knettergoed Communiceren met Kinderen!

Eerst wat meer info? Dit is wat anderen ervaarde:

Zin om meer te ontdekken?
Meld je nu aan voor ons kosteloze webinar voor hondenprofessionals: “Knettergoed Communiceren.”

Tijdens deze sessie leer je onder andere:

  • De magie achter de ’tovervraag’
  • Hoe ja/nee/twijfel-antwoorden de communicatie van een kind (en de ouder) beïnvloeden
  • Effectieve manieren om te reageren op een kind dat denkt alles al te weten
  • Toepassing van de ‘grote verbetervraag’
  • En nog veel meer!

Ik deel graag 25 van mijn meest waardevolle tips met jou!

Klik daarvoor even HIER

Dierbare groet

Cindy

P.s. Je kunt je nu inschrijven voor ons gratis webinar: Knettergoed communiceren met kinderen ‘
Via dit unieke webinar zal ik EXACT onthullen wat je dient te weten en te kunnen om succesvol met kinderen te praten. Zodat een kind met je samenwerkt in de training van de hond. Zodat het het leuk en soepel verloopt en dat het thuis veilig is. Je ontvangt in dit webinar mijn 25 beste tips & technieken in het praten met kinderen.
Schrijf je even in op https://dierbare-ontmoetingen.webinargeek.com/knettergoed-communiceren-met-kinderen-od