Met meer zelfvertrouwen kun je meer honden helpen

Jaren ben je bezig geweest om kennis over honden op te doen en dan sta je daar voor je klanten. Met de hond vind je makkelijk je weg, maar met een eigenaar kan dat wisselen.

De jonge hond die enthousiast springt en in de riem bijt, de eigenaar die hem probeert te corrigeren.

Dokus, de Akita kijkt jou met grote ogen aan terwijl zijn baasje op hem moppert.

Jij weet heel goed wat Dokus kan helpen. Maar hoe leg je uit; “dat mopperen en aan de riem trekken, niet gaat werken.”

Je durft het niet voluit te zeggen maar je ‘voelt’ de houding van zijn baas, en begrijpt heel goed waarom Dokus doet wat hij doet.

Vanuit de opleiding weet je precies hoe je honden kunt trainen, maar hoe train je dominant gedrag van een eigenaar weg?

Daarom vinden wij knettergoed leren communiceren zo belangrijk. Niet alleen met kinderen, maar met welk type eigenaar dan ook en geven we hier zelfs gratis Webinars over.

Want bovenstaande klant komen we allemaal wel eens tegen, toch?

Je legt uit hoe het anders kan, maar voelt aan alles dat je klant er niet echt van gediend is. Na enkele keren jezelf herhaalt te hebben raakt hij (of zij) zelfs ook wat geïrriteerd naar jou.

Wat doe je, hou je op met het geven van advies, twijfel je aan jezelf of ga je het aan?

Hoe komt het dat sommige klanten jouw hulp vragen maar als het puntje bij paaltje komt je advies niet aannemen?

Tussen de regels door wordt er eigenlijk tegen je gezegd: “Ik betaal je om te helpen, maar mijn eigen manier is de beste en die verander ik niet.  

Of te wel: “ik betaal je om niet naar je te luisteren.”

En wat doe je dan?

Ben jij iemand die meteen zijn woordje klaar heeft, stil valt of juist geïrriteerd raakt en misschien over hem heen gaat?  Hoe help je Dokus nu het best?

Hieronder lees je wat zelfvertrouwen hierin kan doen en geef ik enkele zondagse overwegingen om hiermee om te gaan.

Herken je zo’n moment dat je van binnen iets anders voelt dan dat je van buiten laat zien? De energie bouwt zich op, maar blijft in je keel hangen.

Die momenten slurpen energie. Soms nog tot na de training of zelfs als je eindelijk thuis op de bank zit na een lange dag werk. Wat als je die extra tijd in rekening gaat brengen 😉

Hoe bouw je meer zelfvertrouwen in contact met je klant?

 

  1. Weinig mensen worden geboren vol zelfvertrouwen. Er is geen magic knop. Het is iets wat we ontwikkelen door ergens goed in te worden, door het keer op keer te herhalen. Als je zelfvertrouwen wilt krijgen zul je het dienen te trainen. En dit vervolgens herhalen, verbeteren en finetunen.

 

  1. “Build your inner world instead of blaming your outer world.” Neem het voorbeeld van Dokus. Zie zijn baasje als een mogelijkheid om te groeien in je zelfvertrouwen: “Bouw aan je innerlijke wereld in plaats van je teveel af te stemmen op je buitenwereld. Zo bouw je aan je zelfvertrouwen. Een lastige eigenaar, wordt iets om in te groeien, om jezelf te stretchen en een nieuwe weg te vinden in je houding en/of communicatie. Denk aan Dokus, hoe je hem het best kunt steunen als hij hiervandaan gaat.

 

  1. Als je iets 100 keer op dezelfde manier deed vraag je dan af of dit hielp. Zo ‘Ja’ hou dat vast. Zo ‘Nee’, stop dan en probeer wat anders. Start met iets ‘anders’ te gaan doen dan wat je tot nu toe deed, probeer een andere houding, een andere zin en herhaal dit. Onderaan deze post zal ik een aantal concrete suggesties geven.

 

  1. Neem meer afstand tot mensen die je klein laten voelen en breng meer tijd door met mensen die je laten groeien en steunen. “Jij bént de 5 mensen met wie je omgaat.”

 

  1. Als je van jezelf weet en erkent hoe je reageert, kun je er pas op gaan sturen. Sta hierbij stil en word je bewust van jouw eerste neiging zodat je hierin kunt gaan groeien.

 

  1. Sla je dicht: Bedenk 2 standaardzinnen op voorhand die je inprent om in die situaties te kunnen zeggen. Zo bouw je meer zelfvertrouwen in momenten waarbij je stilvalt. Daarmee haal je de interne rem eraf en klopt je binnenwereld beter met je buitenwereld. Wat een bak aan energie scheelt.

 

  1. Neig je zelf geïrriteerd te raken? Als 2 mensen elkaar gaan overtuigen daalt óf groeit de stress dan voor Dokus? In mijn vorige blog schreef ik over de voor- en nadelen van onze eigen overtuigingen. Blijft de klant overtuigt van zijn manier overweeg dan het volgende eens.

 

  1. Zeker als je neigt stil te vallen kan het volgende helpen: Stel open vragen, wees oprecht en gemeend nieuwsgierig en vul niet op voorhand in, ik geef hieronder enkele concrete communicatievoorbeelden.

 

  1. En een laatste overweging tot zelfvertrouwen: Besteed meer aandacht en energie aan de dingen die wel lukken dan aan dingen die niet lukken. Dit klinkt simpel, maar weinig mensen lukt het om op het einde van de dag positief over zichzelf te eindigen. Vier je successen!

In deze blog ga ik iets dieper in op de achtste overweging. Super belangrijk als je wilt groeien in het uitbouwen van je klantenrelaties. We besteden daar in onze programma’s en trainingen ook uitgebreid aandacht aan.

Als je met alle type eigenaren ‘overweg’ kunt, kun je simpelweg ook meer honden helpen. “Met meer zelfvertrouwen kun je nog meer van honden houden.”

Hieronder enkel concrete suggesties in het contact met je klant. Probeer één van de volgende zinnen eens uit als je met een klant te maken hebt die moeite heeft met je advies. Als voorbeeld neem ik even Dokus:

 

  • Helpt het als je harder aan zijn riem trekt? Is het antwoord “ja”:
  • Hoe vaak heb je dit al toegepast? Is het antwoord “Iedere dag wel een paar keer?”
  • Wat maakt dat je dan kunt zeggen of het helpt of verbetert?
  • Welke andere manieren heb je die je daarnaast toepast?
  • Kun je die eens voordoen.
  • Welke kun je nog meer bedenken?
  • Heb je de ervaring dat Dokus makkelijker of minder makkelijk naar je luistert als je hard praat of moppert?
  • Wat kun je doen als je jezelf toch weer betrapt op een mopperende stem?
  • Wat vind je ervan…Vind je het goed dat ik je erop wijs door ‘dit’ gebaar te maken als ik het zie? En een gebaar als je het juist op de nieuwe manier doet.

 

En zo kan ik nog even doorgaan maar ik ben juist ook benieuwd naar jouw ideeën…

Heb je aanvullingen op bovenstaande suggesties? Stuur ons even een e-mail op info@dierbareontmoetingen.nl 

Zodat we een hele rij aan mogelijkheden en ideeën creëren waar we allemaal eens op kunnen terugvallen.

Bouw aan je zelfvertrouwen door knettergoed te worden in je communicatie en train dit.

Ik heb er vertrouwen in en wens jou dat ook toe.

Dierbare groet,

Yvonne

P.s. Hieronder vind je nog enkele manieren waarop we hondenprofessionals verder helpen.

  • Cindy is ook te boeken als SPREKER op (online) events & workshops
  • Wist je dat we 3 gloednieuwe online trainingen voor jou als hondenprofessional klaar hebben staan.

Drie trainingen vol met tips en adviezen over de onderwerpen:

  • Baby & Hond: Wat als de baby komt?
  • Kinderbrein & Hond: Ontdek de do’s and don’ts
  • Herplaatsing: De pijn op tafel 🙍🏻‍♂‍🤦‍♀‍

Klik hier voor meer info en kies de training die bij jou het beste past.

Of investeer in alle drie en ontvang van ons een toffe bonustraining cadeau 🎁